Reglementarea conținutului digital – de la Uniunea Europeană la proba practică în România


Autori – Liana Gheorghiu și Daniela Toma 

O analiză de ansamblu care reflectă opiniile personale formulate de autorii acestui articol pe baza discuțiilor din cadrul evenimentelor organizate de ANBPR în București, Cluj-Napoca, Oradea și Timișoara în lunile noiembrie – decembrie 2024 pe tema reglementării conținutului digital. 

Rezumatul articolului 

Articolul explorează într-o manieră subiectivă câteva idei desprinse din discuțiile ce au avut loc în cadrul evenimentelor de masă rotundă organizate pe tema reglementărilor europene în materie digitală, prezentând actele normative relevante, contextul în care ele sunt introduse în România și implementarea lor la nivel național, cu oportunitățile, barierele și limitările ce le însoțesc. 

Cu toate că din punct de vedere legislativ se conturează o strategie europeană pentru un mediu online mai sigur și se creează un cadru juridic ce facilitează implicarea și responsabilizarea autorităților publice, a companiilor și a utilizatorilor, implementarea la nivel național a actelor normative precum Regulamentul DSA, DMA, EMFA, Directiva AVMSD și Regulamentul privind publicitatea politică este crucială pentru atingerea scopurilor pe care aceste reglementări și le propun. 

În același timp, alături de schimbările legislative este nevoie de măsuri extrajudiciare pentru o societate responsabilă în mediul online și în raport cu tehnologia. Educația media trebuie să treacă în prim-plan pentru a sprijini utilizatorii în identificarea dezinformării, în înțelegerea tehnologiei și a riscurilor din mediul online. O societate digitalizată poate îmbunătăți viața membrilor săi, însă necesită competențe și abilități digitale în rândul utilizatorilor pentru a-și păstra caracterul benefic și productiv.  

Nu în ultimul rând, este importantă regândirea rolului utilizatorului în mediul online, în special în raport cu platformele pe care le utilizează, dar este nevoie și de analizarea în detaliu a responsabilităților pe care platformele le au față de utilizator. Pentru a ajunge la un mediu digital în care utilizatorul are un rol activ decizional, intrând într-un parteneriat alături de platformele pe care nu numai că le utilizează dar cărora le furnizează și informații cruciale pentru susținerea modelului lor comercial, este nevoie de implicare atât pe plan social, cât și juridic și politic.  

Articolul integral este disponibil aici.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *