Rolul lecturii în deschiderea lumii


Indiferent în ce timpuri trăim, educația trebuie să fie permanentă, iar parte esențială din această educație este lectura. Cititul în rândul elevilor are un rol hotărâtor în îmbogățirea și în formarea gustului pentru citit. Pasiunea pentru citit trebuie insuflată de la vârste fragede și prima lectură este cea care le poate deschide apetitul să citească și să scrie. După cum declara într-un interviu recent jurnalistul Paul Radu, cartea lui de căpătâi care i-a deschis apetitul nu doar pentru citit, ci și pentru aventură a fost Minunata călătorie a lui Nils Holgersson prin Suedia, scrisă de Selma Lagerlöf.

Misiunea școlii, așa cum spunea și Eminescu, este „trezirea conștiinței și creșterea caracterului”, așadar aceea de a-i înarma pe elevi în primul rând cu modele, cu argumente, cu noi concepte sau principii, care să-i călăuzească în viață.

Odată cu îndeplinirea acestei responsabilități incontestabile a școlii, cultura ar trebui să fie abordată de fiecare ca o activitate stimulatoare de idealuri umane. Tinerii trebuie educați astfel încât sa realizeze faptul că omul este de neconceput fără cultură și valorile esențiale care le modelează viața și deciziile. În condițiile educației permanente, lecturile suplimentare trebuie să fie suplimentare, nu obligatorii, și motivația elevilor să fie suficient de mare astfel încât să le parcurgă de la sine.

Lumea a început să se transforme într-un ritm mult mai rapid decât în cel în care sunt publicate cărțile, sursele de informare se diversifică, iar oamenii uită de lectura din plăcere în detrimentul celei de informare, utilitară. Această problemă a fost sesizată și de Programme for International Student Assessment (Programul pentru Evaluarea Internaţională a Elevilor), care a constatat că aproape 40% dintre elevii români au dificultăți să citească si să înțeleagă un text.

Proiectul Agora Culturală @ Biblioteca Ta își propune să combată tocmai această slăbiciune și îi provoacă pe cei implicați să spună o poveste, povestea lor sau povestea dragă lor. Și nu e treabă ușoară, pentru că trebuie să identifice povestea, să îi găsească firul roșu, să îi seteze un context și o concluzie.

Puteți urmări astfel de povești pe pagina de Facebook a proiectului: https://www.facebook.com/agoraculturala. Aici, tinerii pot găsi mai multe povești, inspiraționale, încărcate de experiență, povești spuse de bătrâni sau chiar oameni de o vârstă cu ei.

Agora Culturală @ Biblioteca Ta este un proiect implementat de ANBPR în parteneriat cu Jazzmontor AS Norvegia și Asociaţia Culturală REPLIKA, finanţat prin Granturile SEE 2009-2014, Programul PA17/RO13 Promovarea diversității în cultură și artă în cadrul patrimoniului cultural european (www.fonduri-diversitate.ro) în România.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *